Aktív turizmus

Az aktív turizmus olyan turizmusforma, amely esetében a turista utazásának motivációja valamilyen fizikai aktivitást igénylő szabadidős vagy sporttevékenység gyakorlása. Az aktív turizmus önállóan, illetve más turisztikai termékcsoportok részeként is fontos elem hazánk turisztikai kínálatában. Jelentőségét növeli, hogy egy része a sportolással, más elemei a természettel, annak pihenést, kikapcsolódást, maradandó élményt, kalandot nyújtó szerepével függenek össze.

Társaságunk az aktív turizmus keretén belül a természetjáró, a kerékpáros, lovas, vízi-, horgász-, valamint a kempingturizmus területét menedzseli elsődlegesen.

Az alábbi táblázat bemutatja a Magyarországon leginkább jellemző, a Magyar Turisztikai Ügynökség által koordinált aktív turisztikai termékeket és az azokhoz kapcsolódó tevékenységek körét:

Termék

Tevékenységek

Kerékpározás

kerékpáros vakáció, üdülési kerékpározás, egyéni és szervezett kerékpártúrák, hegyi kerékpározás, kerékpárversenyek, kerékpáros rendezvények

Természetjárás

gyalogos természetjárás (gyalogtúra), teljesítménytúra, hegymászás, barlangi túrák, kalandparkok, geocaching, kalandturisztikai lehetőségek

Lovaglás

lovastúra, lovastábor, lovasoktatás, lovaskocsis túra, lovas rendezvények

Víziturizmus

vízi sportok (vitorlázás, kajak-kenu, wakeboard, windsurf, jet-ski, sárkányhajózás stb.), evezős vízitúrák (kenutúrák, kajaktúrák, csónaktúrák)

Kempingezés

sátras és lakókocsis, lakóautós kempingezés, bungalók, rekreációs parkok

Horgászat

hagyományos horgászat, sporthorgászat

 

Az aktív turizmus számos ponton kapcsolódik az ökoturizmushoz, a természetjáró turizmus fenntartható formájához, melynek során a turista fő motivációja a természet megfigyelése és megbecsülése, miközben hozzájárul a természetes környezet és a kulturális örökség megőrzéséhez. Felismerve a hazai aktív és ökoturisztikai kínálat közötti kapcsolódási pontokat, a két turisztikai termék egymást kiegészítő voltát, társaságunk e két terméket együtt kezeli belföldi és külföldi marketingkommunikációja során.

Az összetett és az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően kibővült turisztikai kínálatból (kerékpárutak, kalandparkok, extrémsport helyszínek stb.) adódóan mind az aktív, mind az ökoturizmus számtalan lehetőséget kínál a nyári hónapok mellett az elő- és utószezonban való szabadidő-eltöltésre is. A szezonkezdés idején, a tél utáni újjászületésre, ébredésre rímelve ezért társaságunk 2013-ban az „ébredés" témája alá rendezve, az élményalapú kommunikációt előtérbe helyezve, a „kaland" hívószavával szeretné megcélozni az aktív életmódot folytató és kihívásokra nyitott felnőtt korosztályt, valamint a családosokat.

Hazánk aktív turisztikai kínálata elsősorban belföldön releváns, ezen termékek külföldi marketingkommunikációnkban kevésbé hangsúlyosak, aktív turisztikai vonzerőink, attrakcióink a beutazó turisták számára inkább kiegészítő programelemként ajánlhatóak. A belföldi keresletet felismerve viszont törekszünk az utóbbi években látványos mértékben bővült kínálat minél szélesebb körű ismertté tételére, melyet közös aktív-öko tematikájú kiadványokkal, valamint meglévő együttműködéseink és szakmai szövetségi kapcsolataink révén igyekszünk minél hangsúlyosabban kommunikálni.

Kapcsolódó kutatások
Tisza-tavi Kerépáros Turisztikai Konferencia előadásai  - Tiszafüred, 2016 szeptember 5.