Információ Munkáltatóknak

Mennyibe kerül a SZÉP Kártya?
A munkavállalók és a munkáltatók számára a SZÉP Kártya bevezetése, igénylése díjtalan, a dolgozók ingyen kapják meg a kártyájukat, amely öt évig érvényes. Ha a kártya lejárt, a megújítása is díjmentes. A kártyához a közeli hozzátartozóknak igényelhető társkártya, ez maximum 1905 forintba (1500 forint + áfa) kerülhet, és legfeljebb ugyanennyi lehet a díja az elveszett, ellopott kártyák pótlásának is – ám a szolgáltatók ennél kisebb díjat is alkalmazhatnak, akár el is engedhetik ezt. Más díj felszámítására azonban nincs mód semmilyen esetben sem. Az elfogadóhelyek a SZÉP Kártyával bonyolított forgalom után fizetnek jutalékot a szolgáltatóknak. Ez legalább 12 forint, de nem lehet több, mint a forgalom 1,5 százaléka. A szolgáltatók közötti versenyben azonban már most is el lehet érni ennél kisebb jutalékot is, például webes elfogadás esetén.

Pontosan milyen adókat és járulékokat kell fizetni a SZÉP Kártyára utalt összegek után?

A hatályos jogszabályok értelmében a személyi jövedelemadót és az egészségügyi hozzájárulást (eho-t) a SZÉP Kártyára fizetett összegek 1,19 szerese után kell megfizetni. Amennyiben az egy évben a munkavállalónak juttatott összeg nem éri el a jogszabályban meghatározott kedvezményes mértéket (étkezési alszámla esetében 150, szálláshelynél 225, rekreációs alszámlánál 75 ezer forint), akkor a 16 százalékos szja mellett 14 százalékos eho fizetendő. Ha ennél nagyobb, akkor 27 százalékos eho-t kell fizetni az szja mellett a megnövelt adóalap után. Ez annyit jelent, hogy a kedvezményes mértékkel számolva 35,7 (19,04 % szja + 16,66% eho) fizetendő, míg a határösszegek túllépése után 51,17 százalék lesz a teher (19,04 % szja + 32,13 % eho).

Ki fizeti az adót, mikor és hova kell azt befizetni?

A munkáltató, mint kifizetőhely kötelezettsége az adó bevallása és befizetése. Az adót a juttatás átutalását követő hónap 12. napjáig kell bevallani és kifizetni (tehát ha januárban utalják át az összeget, akkor a február 12-ig). A juttatás 19,04 százalékát a NAV Személyi jövedelemadó magánszemélyt, őstermelőt, egyéni vállalkozót, kifizetőt terhelő kötelezettség beszedési számlára (10032000-06056353), 16,66 százalékát (vagy ha a határértéket meghaladták, az 32,13 százalékát) pedig a NAV Egészségügyi hozzájárulás magánszemélyt, őstermelőt, egyéni vállalkozót, kifizetőt terhelő kötelezettség beszedési számlára (10032000-06056212).

Hol lehet fizetni a SZÉP Kártyával?
A kártyaelfogadó helyek listáját a kibocsátók honlapján találja meg. Az OTP honlapján itt, az MKB-nál itt az K&H-nál pedig itt éri el a kívánt információt.
Elfogadóhely lehet

  • belföldi szálláshely
  • utazási iroda (belföldi utazási csomag esetén)
  • étterem
  • menza
  • büfé (meleg étel esetén)
  • színház
  • múzeum
  • állatkert
  • vidámpark
  • hajózási társaság
  • edző- és fitneszterem
  • lovarda
  • sípálya
  • fürdő (szauna és gőzfürdő, gyógyfürdő)
  • szolárium
  • fogyasztó- és karcsúsító szalon
  • sportpálya, uszoda
  • sporteszköz kölcsönző
  • horgásztó

Ki ellenőrzi, hogy szabályosan – a megfelelő szolgáltatásokra – használták-e fel a SZÉP Kártyát?

Az 55/2011. (IV. 12.) Korm. rendelet a Széchenyi Pihenő Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló jogszabály alapján a „rendeletben foglalt előírások megtartásának hatósági ellenőrzése a kereskedelmi hatóság (a továbbiakban: Hatóság) hatáskörébe tartozik." A SZÉP Kártya vonatkozásában a kereskedelmi hatóság a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal, így a kártya szabályos felhasználását az MKEH ellenőrzi. A kormányrendelet értelmében a Hivatal a kártyát nem rendeltetésszerűen elfogadó szolgáltatókat bírsággal sújthatja, melynek összege 50 000 forinttól 500 000 forintig, ismételt jogsértés esetén pedig akár 1 millió forintig terjedhet.
Ezen felül minden elfogadóhelynek nyilatkoznia kell arról a csatlakozáskor, hogy jogosult a SZÉP Kártya elfogadására, vagyis a vállalkozás tevékenységei között szerepel olyan (TEAOR '08 szerinti) tevékenység, amely a rendelet szerint szükséges az elfogadáshoz. Ezt a kibocsátók a cégjegyzék alapján ellenőrizhetik.

Egy munkáltató csak egy szolgáltató intézménnyel köthet szerződést?

Nincs ilyen kikötés, az összes kártyakibocsátóval köthető szerződés – a munkáltató döntése, hogy mely intézménnyel szerződik, és ebben kínál-e választási lehetőséget a munkavállalóinak. A legfontosabb szabály, hogy egy munkavállaló egy évben legfeljebb 450 ezer forintot kaphat a SZÉP Kártyára kedvezményes közteher-fizetés mellett (16% szja+14% eho), és a törvényben meghatározott limiteket az alszámlák esetében sem lehet túllépni (vagyis: évi 150 ezer forint lehet a meleg-étkezés, 75 ezer a rekreációs, és 225 ezer forint a szálláshely alszámlára utalt összeg). Ha az egyes alszámlákra átutalt összeg meghaladja a törvényben rögzített keretet, a meghaladó rész 1,19-szerese után a munkáltatónak 16% szja-t és 27% ehot kell fizetnie.

Mennyi ideig érvényes a kártya?

A kibocsátástól számított öt éven át. A kártyára átutalt összeg mindig az átutalás évét követő második naptári  év május 31-éig költhető el.

Mi történik, ha a munkavállaló munkahelyet vált?

Ha a munkahelynek van szerződése azzal a szolgáltatóval, amelynél új munkavállalójának SZÉP Kártya-számlája van, akkor semmi – ugyanazt a kártyát lehet továbbvinni. Ha nincs egyezés, akkor új kártyát kell a munkavállalónak kapnia, ismételten ingyenesen, a régin lévő összeget pedig fel tudja használni a juttatás évét követő második év május 31-ig. Ugyanakkor a keretösszegek éves összegeket jelentenek, az új munkáltatónál a kedvezményesen (béren kívüli juttatásként) adózó juttatási összeg megállapításánál figyelembe kell venni a más munkáltatótól e jogcímen már megszerzett bevételt is, tehát erről célszerű a munkavállalót nyilatkoztatni.