« Vissza

Szent Márton-napi Libalakoma

Az őszi, belföldi kampány csúcspontjaként az MTÜ országszerte meghirdeti a Szent Márton-napi Libalakomát! Keressük azokat a vendéglátóegységeket, akik a Magyar Turisztikai Ügynökséggel együttműködve országszerte felelevenítik a Szent Márton-napi Libalakoma hagyományát.

„Aki Márton napon libát nem eszik, egész éven át éhezik" – tartja a mondás.

A püspökké szentelt Szent Márton jóságáról és szerénységéről még életében is legendák keringtek, amelyek szerint, amikor hívei meg akarták választani püspöknek, ő ezt szerénységből elutasította, és hogy ne találják meg, a ludak óljába bújt. Ám azok a gágogásukkal elárulták. Emellett Szent Márton-naphoz kapcsolódik az éves gazdasági munkák zárásának és a téli pihenésnek a kezdete is, a népi hagyományok szerint Szent Márton-nap volt az utolsó alkalom a karácsonyt megelőző böjt előtt, amikor még utoljára lehetett egy nagy - leginkább libafogásokból álló - lakomát tartani.

Ehhez a naphoz köthető továbbá az újbor megszületése is. A Szent Márton-napi újbor kóstolgatásának szertartása a bort és a pincék sötétjét övező misztikummal kapcsolódott össze. A must ilyenkor változott borrá, így ekkor mutatkozott meg az egész évi fáradozás gyümölcse.

A Magyar Turisztikai Ügynökség szeretné megidézni és egy szélesebb közönséggel is megismertetni Szent Márton napjának legendáját és a hozzá kapcsolódó libalakoma és az újbor kóstolásának hagyományait. Ezért az Ügynökség a libalakoma@mtu.gov.hu e-mail címen várja legkésőbb november 3-ig azon vendéglátóegységek jelentkezését, amelyek 2017. november 11-én a Szent Márton-napi hagyományok felelevenítése érdekében liba ételeket, menüsorokat és mellé magyar bort kínálnak vendégeiknek. A csatlakozás az online regisztrációt követően ingyenes.

A jelentkező vendéglátóegységeket és kínálatukat a hellomagyarorszag.hu weboldalon gyűjti össze és teszi közzé az Ügynökség. Az MTÜ átfogó, országos integrált kampányában kiemelten népszerűsíti majd a Libalakomához csatlakozó vendéglátóegységeket az említett honlapon, valamint intenzív kommunikációs kampányt folytat és influenszerek bevonását tervezi (televízióban, nyomtatott és online sajtóban és a közösségi felületeken) annak érdekében, hogy minél többen kapjanak kedvet és tervezzenek programot 2017. november 11-re.

A kampányhoz az ügynökség felkérésére a 2016-os Bocuse d'Or európai döntőjének nyertese, Széll Tamás és Szulló Szabina séfek ajánlanak receptet, amelyek az alábbi oldalakon érhetők el:
http://hellomagyarorszag.hu

A pályázati felhívás itt elérhető:
Felhívás MTÜ Libalakoma (PDF)

(Hír)  2017. okt. 26.